Onsdag; dressyr i ponnyland

Eftersom Misty reagerade så lugnt och harmoniskt sist när vi passerade den vita ponnyn tänkte jag att det vore en bra idé att försöka rida dressyr på banan bredvid dess hage. Jag lyckades dessutom passa in det när ponnyn var själv i hagen märkte jag när vi kom inom synhåll och den gnäggade åt oss. Mycket spännande tyckte Misty.
 
Vi tog oss in på ridbanan (lyckades öppna grinden, nöjde mig dock med att putta igen den utan att spärra). Misty var superspänd så vi stretade runt en åttvolt ett par varv, gick över bommarna som låg ute och sen gjorde vi halt och stod och stirrade ut i tomma intet en stund. Efter det kunde vi börja jobba.
 
Volterna blev ganska vingliga till en början, öppnorna gick inte alls men skänkelvikningar gick bra. Framdelsvändningar är en personlig förolämpning mot Misty. Vi försökte oss även på serpentiner. Det blev i alla fall bättre vartefter Misty slappnade av och vi kunde göra jämna volter, några steg öppna och en fullständig framdelsvändning i vardera varv. Travade ett par långsidor, en långsida är ungefär vad jag kan sitta i utan mantag. Pressade inte Misty desto mer med övningar utan nöjde mig när det kändes avslappnat.
 
Idag kunde vi stänga grinden och spärra den uppsuttet. Spärren är lite knepig eftersom man behöver lyfta grinden lite då, och utan stigbyglar tenderar jag att putta mig själv åt sidan istället. Var fundersam på hur hemvägen skulle gå då vita ponnyn gnäggade på oss, men Misty brydde sig faktiskt inte alls. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0