Onsdag; playtime!

Vi värmde upp med leken trava i väg från matte, ställa sig och beta, trava en bit till...ja ni känner säkert igen den. Detta skedde efter att den lilla rackaren rymde från mig (hur var det nu med nackdelarna med att ha hästen lös vid iordninggörande?). Vi höll på så en liten stund tills jag fick en idé. Jag bad henne backa, sen komma framåt, backa igen, och sen komma ända fram. Och det gjorde hon. Jag blev förvånad över att det fungerade.
 
Sen gav vi oss i väg på en ridtur. Genom skogen mot Björkhaga, ner bakom och "sommarrundan". Det blev två uppsittningar och sen voltstart från stallplan igen, men sen gick det bra. Aningen fort och spöken i varenda buske, men rätt riktning och inga konstigheter. 
 
Fortsatte med kreativa lekar. Misty testade mitt balanssinne med en kamikazevändning, och idag satt jag faktiskt löst. Tur jag hade sidepullet så jag inte drog henne i munnen, då hade det kunnat bli ännu mer spännande. Det var uppe vid älgtornet där det brukar hända grejer, så jag borde varit beredd. Det var där jag åkte av Lady och blev sparkad, plus att vi sett lodjur där.
 
Vi kom i alla fall förbi och konstaterade att den fina lilla stigen var nästan helt igenväxt. Det är väl ingen som rider där nu när jag inte gör det och Lotta flyttat. Snurrade tillbaka genom gården, och sen blev det stubbpremiär! Visserligen bara en kort travsträcka, men ändå.
 
 
Det blev ett sidohopp vid älgtornet även på hemvägen, men den här gången satt jag stadigt. Funderade över det smarta i att göra så halva ridturen blir vad Misty kallar hemväg när hon ångade på. Men när vi kom ner på fältet lugnade hon sig betydligt, och sista biten kunde vi skritta på hellång tygel utan förhållningar, så det kanske var en riktigt bra strategi ändå.
 

Kommentarer
Postat av: Heidi

Den leken brukar jag och Dora också leka ^^ Fast idag kom hela flocken dundrande till grinden istället. De var trötta på att leka härdiga ponnyer och vara ute i rusket tror jag :P
Jag kan tycka att det är väldigt våghalsigt att sitta på Misty på en sån där lockande stubbåker.. Fast det är väl bara fördomar ^^

Svar: Ja alltså, detta var alltså utanför hagen om jag var otydlig med det. Verkligen inte planerat. Våra har varit helt tossiga den senaste veckan, höstkänslor antar jag.
Jaja, det var nog nästan den lugnaste biten av hela ridturen, det fanns ju inga monsterbuskar där ;)
ryttarenjenny.blogg.se

2013-09-25 @ 18:51:15
Postat av: Camilla

Men vad är det där för åker som ni rider på!??!?! Jag vill oxå rida stubbåker, men våra kära bönder uppskattar inte det =(

hehe jag hade ju redan hört om detta =D

Svar: Bakom Björkhaga (syns lite i vänster kant på bilden), mellan Lottas gamla bete och skogen där. Den bonden brukar tycka det är okej, så länge inte hästarna äter helhavre.
ja, du får ju ibland såna exklusiva förhandstittar :P
ryttarenjenny.blogg.se

2013-09-26 @ 08:57:14
URL: http://bbqridtravare.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0