Äventyr

Idag har Misty och jag varit ute på äventyr med Linda och Blossom, samt Karin och Brännvin. Det började med att Linda och jag red i väg, Linda red med bara halsring men jag hade självbevarelsedrift och tog full mundering på Misty. Vi red längs landsvägen och Misty pinnade glatt på först. Ett par bilar passerade oss och det brydde sig Misty inte alls om. Däremot blev hon sur när jag försökte berätta för henne att hon borde gå i vägkanten och ge plats till bilarna.
 
Vi mötte Karin och Brännvin som följde med hemåt. Misty blev lite osäker på det där med att gå först, men efter en stund lugnade hon sig och tog täten med Brännvin och sedan Blossom efter. Vi mötte ett par bilar som gick bra. Sen mötte vi en bil med släp, Misty kändes lugn när den passerade oss, men sen flippade hon. Tror att det kan ha varit en reaktion på att Brännvin hoppade till, men jag hann inte riktigt märka vad som hände. Det blev i alla fall i mesta laget för henne där med mig uppe på ryggen.
 
Hon studsade omkring på vägen först, och sedan över diket ut på fältet, där jag kunde övertala henne att gå framåt och andas. När jag kände att hon började lyssna igen hoppade jag av och ledde henne en bit så vi kunde gå upp på vägen till de andra. Efter en liten stund lugnade hon ner sig, så då satt jag upp igen och red sista biten hem, då var hon lika lugn som innan. 
 
Jag är ändå nöjd med vår tur, för hon skötte sig jättebra innan, och hon lugnade ner sig väldigt snabbt efteråt. Och hennes krumbukter är inte större än att man sitter stadigt hela tiden.

Kommentarer
Postat av: Heidi

Skönt att det gick bra iaf. Hon reagerade på bil med släp i somras också, det gick bra ända tills den svängde in precis bredvid med skramlig last. Då dansade hon och sen vägrade hon gå framåt.

Svar: Jodå, det var ingen fara, var lite nervös att hon skulle snubbla i diket bara.Det var en med släp som passerade bakifrån tidiagre och den gick bra. Men som sagt så med ryggen till hann jag inte uppfatta vad som hände som gjorde att hon for i väg.
ryttarenjenny.blogg.se

2013-03-26 @ 20:30:20
Postat av: Karin

Bilföraren tänkte inte stanna eller ens sänka farten, men gjorde det i alla fall på Jennys tecken, en kunde inte vänta tills vi passerat, utan körde iväg när vi var mitt för. Lasten på släpet skramlade ordentligt, vilket blev för mycket för Brännvin, som försökte vända och tramsa. Förmodligen var det det som stressade upp Misty. Blev också orolig att hon skulle trampa igenom snön i diket. Förbaskade bilförare! Han såg inte ut som om han tyckte att hästar borde vara på vägen och hindra honom, minsann.

Svar: Alltid finns det några som inte kan bete sig!
ryttarenjenny.blogg.se

2013-03-27 @ 01:11:53
Postat av: Camilla

Karin jag hade en sån diskussion i helgen med en kille!!!

Skönt att det gick bra i övrigt och att ni börjar ta er ut på lite turer nu =D

Svar: Japp :)
ryttarenjenny.blogg.se

2013-03-27 @ 08:30:19
URL: http://bbqridtravare.blogg.se
Postat av: Heidi

Men fy vilka idioter det finns bland bilförare :( Återigen, de flesta bromsar/väjar om en älg kommer farande men få verkar fatta att en häst är nästan lika stor och gör lika mycket skada på dem om de krockar.. För att inte tala om vanlig jäkla hänsyn och respekt!
Men, jag upplever också Misty som hyfsat trafiksäker. För ingen häst är 100%, trots allt är de flyktdjur!

Svar: Vissa tänker inte längre än näsan räcker.Nej, på trafiksäkra hästar får man istället fundera på vad de kan hitta i diket att skygga för! Men som sagt så verkade Misty väldigt lugn i trafiken i övrigt.
ryttarenjenny.blogg.se

2013-03-27 @ 09:15:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0