Tisdag

Det var riktigt dimmigt igår så jag ville inte rida på vägen bland bilarna. Provade rida i snön, men skaren gjorde det tungt och jag gillar inte att rida där i mörker. Så jag bestämde mig för att gå in på lilla grusvägen, den är bara ett par hundra meter innan man måste vända. För att slippa gå över diket upp på vägen gick vi hemåt och vände sen bortåt för att gå dit, och då visade faktiskt Lady lite attityd och var inte alls med på noterna. Hon har varit väldigt hemkär på sistone.
 
Alltså var det kanske bra att rida fram och tillbaka på samma vägsnutt, så hon inte fick bestämma när vi skulle vända hemåt. Och så fick vi öva på att gå förbi en parkerad traktor, jättefarligt. Försökte rida lite dressyr med skänkelvikningar, framdelsvändningar och övergångar. Lady var stark och inte särskilt intresserad av att lyssna.
 
Den här gången valde jag att gå in på en volt, den blev i minsta laget eftersom det inte fanns så mycket plats. Men en volt i alla fall. Använde yttertygeln ungefär som en inspänningstygel genom att kroka fast tummen vid sadeln och bara använda handen som gummi för att flexa motståndet. Mjuk innertygel med bara lite kontakt. Och sen använda massor med skänkel. Fokus framåt och på en rund volt med skänklarna. Poängen med att göra så med händerna är bara att få dem ur vägen, istället för att vi drar åt varsitt håll så placerar jag händerna och låter bli att fippla mer med dem.
 
Jobbade bara kort i vardera varv och återgick sen till det jag tänkte från början, och nu gick det mycket bättre. Försökte ha kvar tanken med mycket skänkel och mestadels låta bli handen. Red inte så länge eftersom hon inte verkade så motiverad från början. Men är nöjd med att det som hade alla förutsättningar för att bli ett riktigt dåligt pass ändå blev bra på slutet.
 
Efteråt fick hon stretcha lite med morot. Hon är nära att buga med morot mellan frambenen, funderar på om jag ska jobba vidare på det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0