Premiär!

Idag har jag haft flyt, så jag tänkte att jag skulle fortsätta med det tillsammans med Misty. Hästarna fick komma in och få mat, sen plockade jag ut Misty på gången så fick hon stå lös medan jag borstade och grejade. Det skötte hon bra.
 
Tog ut och longerade henne några varv i skritt för att se vilket humör hon var på. Sen satt jag upp och skrittade ett varv runt stallplan... Försökte vara noga med att använda hjälper hon borde förstå, så det blev muntliga kommandon för start och stopp samt ledande tygeltag för att vi skulle ta oss runt. Det gick alldeles utmärkt!
 
När jag kände mig klar med min premiärtur hoppade jag av och så fortsatte vi longerarbetet. Envisades med att hon skulle kunna fatta trav lugnt även i vänster varv, vilket vi inte var helt överens om. Men efter några försök gick det utan pip, skutt, eller vilsna bakben. Då tyckte jag vi varit duktiga och avslutade.
 
Hon fick stå lös även nu när jag sadlade av och för godisstretch. Hon verkade lite trött i huvudet, antar att det är krävande att göra som nån annan säger!
 
Hästarna fick gå ut och så fixade jag den andra vattenbaljan med isolering.
 
Är jättenöjd med dagen. Hon har ju vad jag förstår inte krånglat vid uppsittning och så, så jag hade väl egentligen ingen anledning att tro att det inte skulle fungera bra. Men jag försöker hela tiden tänka som om hon inte gjort det förut, dels för att det är så lätt att bli glad över små framsteg då, så det blir positivt för oss båda. Dels för att vara beredd om jag råkar på nåt som hon inte är bekant med, så jag kan förklara en extra gång om hon inte förstår. Eftersom hon reagerar väldigt olika beroende på vilket sinnestillstånd hon befinner sig i så kan det som funkar ena dagen vara svårt nästa.

Kommentarer
Postat av: Johanna Åberg

Vad roligt att du testat "rida" på henne! OCH att det gick bra!! :) Det har gått super bra att "åka" på henne också om man är ute och skrittar med andra hästar. Det är när man ha råkat begära mera av henne än vad hon kan som hon har krånglat. Dessutom är hon ju världens bästa handhäst om man bara vill träna lite på kondisen med henne. Det är roligt att läsa vad ni pysslar med om dagarna. :)
Mvh// Johanna

Svar: Jag kan tänka mig att det är då humöret kommer fram, hon har ju varit lite så nu när jag krävt lite mer i longeringen också. Det är ju också sånt hon gjort förut egentligen. Men det är därför jag försöker ta en sak i taget :)
ryttarenjenny.blogg.se

2013-02-21 @ 19:50:30
URL: http://hundarnaochjag.wordpress.com
Postat av: Camilla Danielsson

Gud vad roligt Jenny =D!!!!!!!! Ni tar det lugnt och sansat det gillar.. Inte stressa så kommer allt bli kanon =)...

2013-02-21 @ 20:55:19
URL: http://bbqridtravare.blogg.se/
Postat av: Heidi

Misty den lilla tonåringen - KAN SJÄLV men ändå helt osäker på vad hon håller på med ;) Sen är hon nog lite bekväm av sig, och säger tydligt till då hon tycker det är nåt hon bara inte känner för att göra (även om hon gjort det hundra gånger innan utan att protestera.. Varför tror du jag kallar henne för åsna ibland :P ) Det gör väl sitt till att hon s.a.s fått göra som hon velat då hon bara gått som sällskap. Säger som Camilla, lugnt och fint så går det nog kanon!
Och även som Johanna säger, att skritta ut tillsammans med nån brukar inte vara nåt större problem, så länge hon får lufsa i eget tempo dvs :P Men det kan ju vara ett tips lite längre fram ifall du får sällskap ut, att ha "draghjälp" och moraliskt stöd så du kan fokusera på att prova styrning och hjälper. Hon har ju den fördelen att hon i första hand tvärnitar istället för att sticka då hon blir rädd, och eftersom hon inte (vad jag vet) haft några problem vid uppsittning så är det ju enkelt att hoppa av och leda fram henne om det är nåt som är RIKTIGT livsfarligt ;)

Svar: Misty Moo vår lilla ko! Det gick ju hyfsat med longeringen sist i alla fall, så det är väl det att man ska veta när man kan kräva mer och att lyckas göra det på rätt sätt. Vissa dagar är det ingen idé att bråka med henne.Jo precis, jag misstänker att det inte kommer vara några problem med det, däremot när vi ska börja ge oss ut på egen hand och sen när hon ska jobba kommer hon nog att ha en del åsikter misstänker jag. Nå, den dagen den sorgen :P
ryttarenjenny.blogg.se

2013-02-22 @ 07:35:33
Postat av: Heidi

Misty Moo.. Haha!

2013-02-22 @ 17:18:13
Postat av: Nina Liljedahl

Jag tycker att du är så klok som tar det lugnt och tar allt från början precis som om Misty inte har varit med om det från början. Jag tror att du har större chans att få henne att vilja vara dig till lags då. Detta är ju extra viktigt eftersom hon varit en problemhäst. Men får hon lugnt och stilla lära om allt från början så blir nog allt mycket lättare att komma tillrätta med, med henne.

Svar: Tack, jag tror ju mycket av hennes problem bottnar i att hon blir frustrerad när hon inte förstår.
ryttarenjenny.blogg.se

2013-02-23 @ 13:51:52
URL: http://stallskogalund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0