Centrifugera hästen

Jag började med att åka ut till Lady idag. Hoven såg och kändes bra ut vid visitationen och jag såg ingen hälta när jag tog in henne heller så jag sadlade på och vi gav oss ut. Red en kort skrittrunda, försökte med lite dressyr men vi var inte riktigt på samma sida idag. Fick göra halt och andas lite, sen gick det bättre. Hon var lite ojämn, men tror det är höjdskillnaden mellan den skodda och oskodda hoven. Vågar mig inte på att dra av en sko som sitter stadigt. Hon ser verkligen ut som en valross eller nåt nu efter fri tillgång i hagen och knappt nån motion...
 
Sen bar det vidare till Misty. Hon fick komma ut i inhägnaden, där jag börkjade i höger varv med att hon skulle flytta runt mig på kort snöre. Sen längde jag ut till jag fick en mindre longeringsvolt, där hon gick ganska snällt. Hon tvekade lite med start och stopp, men höll volten fint och gick lugnt. Hon började trava några gånger, men saktade av efter några steg. Jag ville hålla oss till skritt nu till att börja med.
 
Gjorde liknande i vänster varv, men det var svårare så jag släppte inte ut henne så långt. Hon var lite tvär och ville sparka ifrån sig drivningen. Jag drev genom att höja spöt och smacka försiktigt, och när hon inte ville ta den hjälpen höll jag kvar spöt lika, men smackade på aningen mer och tog fram linhanden så hon fick lite tryck i nacken och det verkade fungera. Avslutade med att gå tillbaka till att flytta runt mig. Får jobba lite mer i detta varvet tror jag bestämt.
 
Jag tyckte det gick bra idag, var beredd på att hon skulle vara på tårna i och med blåsten. Men hon var lugn, sparkarna var små sidokickar och inget dramatiskt. Hon lyssnade ändå bra och var mer fokuserad. Efter att vi varit ute borstade jag henne inne själv och hon stod nästan helt stilla. Det blev bara en bajshög på gången, vilket jag också tolkar som att hon var lugnare. Sen tog jag in de andra och gav kraftfoder medan jag pysslade med annat.
 
Misty fick på sig sitt nya täcke innan de gick ut, eftersom det ska blåsa och snöa hela natten. Sen träffade jag på Linda när jag skulle åka, så vi stämde av lite och bestämde att vi får klura lite på våra vattenbaljor eftersom min höisolering inte riktigt ville hålla sig på plats. Får se vad vi kommer fram till där!
 

Kommentarer
Postat av: Heidi

Tror hon är en happy horse som äntligen fått ett sprillans nytt täcke :D

Svar: Hon bara åh äntligen har de fattat att en sånhärn prinsessa inte kan gå i andras avlagda kläder... Hon sa inte ens ett knyst om att jag fixade med bensnörena.
ryttarenjenny.blogg.se

2013-02-08 @ 22:01:37
Postat av: Heidi

Haha :) Vad bra, förut har det inte gått att ha dem på plats ens.

Svar: Nej jag la bara fast dem och justerade, inga problem. Inte idag heller, fast hon såg lite sur ut en sekund när jag rättade till täcket. Däremot är bensnörena lite tajta så jag kanske får göra nåt åt dem ändå. Eller om man bara ska vänta på att de töjer sig.
ryttarenjenny.blogg.se

2013-02-09 @ 09:59:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0