Trött man blir...

Idag blev det provridning igen. Ägaren verkade lite virrig, och de ska byta stall snart, så det var ju lite sådär. Hästen Ella var ett halvblodssto på 11 år, mörkfux och sisådär 155 hög. Lite ponnystuk på den, glömde fråga vad det var för nåt men den är registrerad med okänd stam. Kom snällt i hagen, stod lugnt när man gjorde i ordning även om den kändes lite reserverad. Den hade gått som ridskolehäst tidigare.
 
Denna häst fick jag alltså höra att ägaren var rädd för att rida, att den testade henne massor och var tittig och allmänt svår. Satt upp och visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig. Skrittade runt på ridbanan några varv på lång tygel först, och plockade sedan upp och provade lite volter, trav, galopp osv. Hon var lite ofokuserad och ville gärna studera omgivningen, men gav sig om jag bad henne jobba istället. Inte superpigg och inte seg, utan ganska lagom. Jobbade på rätt bra i skritten från början, i traven märktes att hon inte riktigt orkade och var rätt stel. Galoppen orkade hon inte samla ihop sig alls i. Men överlag en trevlig häst. Avslutade med att skritta en kort vända på grusväg, och hon skötte sig fint, tittade kanske lite med knallade på utan att göra väsen av sig. 
 
Plockade ihop rätt snabbt och fick erbjudandet att komma och rida ut en gång innan jag bestämmer mig, men att vi annars skulle höras lite senare i veckan. Nån annan ryttare hade varit ute igår, men den hade visst inte varit rätt. Jag kände att den här hästen motsvarade kanske inte mina förväntningar på en ny Lady, men den var trevlig och jag kom bra överens med den.
 
Nu till varför jag blir så trött. Ella har en gammal skada på ett bakben, som enligt hennes nuvarande ägare inte är ett problem. Hon har bara ägt hästen i några månader. Nu när jag kom hem googlade jag lite för jag var nyfiken på att veta lite mer om hästen (hade inte namnet innan så då var det svårt). Visar sig att den är såld som promenad/avelshäst, och inte får tränas hårt eller hoppa. Det är inget hon nämnde i sin annons, eller när jag var ute. Och då skrev jag till henne att jag vill kunna hoppa lite och träna. Jag som kände mig glad över en ganska lyckad provridning på en hyfsat intressant häst, känner mig nu mest lurad. Känner mer och mer att jag kanske ska ge upp detta, speciellt som jag faktiskt inte behöver hålla på och leta mig blå då det finns andra möjligheter.

Kommentarer
Postat av: camilla

Ja det var ju sjukt tråkigt.. Men det var inte rätt häst, nya tag och kör vidare ;D

Vi kommer hitta rätt häst och rätt lösning snart ska du se =D

Svar: Jobbar vidare på det då!
ryttarenjenny.blogg.se

2012-10-18 @ 09:06:34
URL: http://bbqridtravare.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0