Provridning

Dagen D för provridning. Jag var inte ett dugg nervös förrän jag satte mig i bilen för att köra i väg, då började jag först noja om att inte hitta, sen att allt annat skulle gå dåligt. Så jag körde i väg och fokuserade på att andas. Det var jättelätt att hitta och jag var som vanligt tio minuter tidig.
 
Hästen heter Kasimir och är 21-årig valack, fux med lite vitt (nej jag tog inte fram kameran), inte jättestor fast jag annars gärna tänker mig att alla dressyrhästar är i älgstorlek. Han stod inne på gången när jag kom, men jag var med och sadlade och donade. Ägaren var trevlig och jag försökte fråga massor. Jag har fått för mig att man ger ett bra intryck då, intresserad och så. Plus att det fanns mycket att fråga om rutinerna i stallet och allt sånt.
 
De har hästarna hemma, tre större hästar och en pytteliten. Ridbana på gården, ridhus på skrittavstånd, inte jättemycket ridvägar emn några olika rundor i alla fall. Några stall till i området. Det visade sig att hon bl.a rider för min fd ridlärare från ridskolan, och en tränare som jag varit lite nyfiken på tidigare som jag sett rida en fälttävlan i somras. Båda har jag möjlighet att rida för sen isåfall att jag börjar här.
 
Nåja, ägaren följde med till fots och jag fick skritta fram ute en kort stund innan vi gick in på ridbanan. Hon sa innan att han inte ger nåt gratis, och det hade hon ju helt rätt i. Jag skrittade och travade runt lite och testade hjälperna och försökte få en uppfattning av honom. Vackert tror jag inte det var, och då hade vi inte ens kommit till galoppen.
 
Galoppen ja. Här började hon komma med lite små tips, och det behövdes kan jag ju säga. Han kanske inte hade nån supertrav, men jämfört med Ladys så var det hela havet stormar att sitta i. Galoppfattningar är dessutom tydligen hans favorit-jag-kan-absolut-inte-göra-detta-om-du-inte-är-elitryttare-och-knappt-ens-då-för-jag-tycker-det-är-totalt-onödigt. Så det krävdes några försök att få till nån galopp, och att få honom att hålla den. Men å andra sidan blev han superfin i traven när jag väl galopperat lite.
 
Travade och skrittade lite till, och skrittade av på samma sätt som framskrittningen. På det hela kändes det som om det finns lite att jobba med att hitta rätt knappar och lära sig sitta på honom, men det kändes också som det finns potential att faktiskt komma till riktig ridning och lära sig massor. Så jag sa att jag är intresserad. Hon sa att jag verkar ha en bra inställning i alla fall, men det är jättesvårt att veta vad hon egentligen tyckte. Som sagt, vackert var det nog inte, men det är ju lite frågan om vad hon är ute efter också. Så jag försöker att inte hoppas för mycket.
 
Kasimir var åtminstone jättegullig, och lite reserverad. Precis den sortens gubbe jag alltid fastnade för innan jag träffade Lady. Så nu ska jag väl vänta och se, och försöka att inte bli alltför otålig tills jag får besked, då hon skulle höra av sig om nån dag när hon funderat lite. (Och eventuellt har hon nån mer som ska provrida, jag frågade inte men det kändes troligt.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0