Ny medryttare

Nu är det flera dagar sen jag red min egen häst, och det känns jättekonstigt. Vi hade en tjej ute på torsdagkväll för att provrida, jag lånade Consta och så skrittade vi ut en sväng i mörkret. Misty var småpigg och tjejen var nog lite nervös i början, men efter en stund lugnade de ner sig. Tyckte det gick bra, tjejen var trevlig och de verkade komma överens. 
 
Själv har jag bara ridit Misty på länge nu, så det var ju aningen annorlunda att sitta på en annan häst. Consta har en tendens att frysa fast när hon ser nåt läskigt, och hon är ganska ovan vid uteritter så det händer då och då. Men jag tror hon börjar märka att jag är rätt envis med att hon ska gå fram faktiskt.
 
Eftersom det var redigt mörkt bokade vi en en ridtur till på lördagen, i dagsljus. Vi tog samma runda, jag lånade åter Consta, men den här gången kunde vi trava (och i Constas och mitt fall även galoppera) mestadels. Misty låg på en del, men var inte jättehemsk, och Emily verkade inte avskräckt. Ett mindre sidoskutt fick hon också känna på, men det var inga problem.
 
Efter ridturen visade jag hur jag jobbat med Misty från marken inne på volten, enklare kontaktövningar typ gå med lös häst, häst stannar och går som människa vill och Emily fick testa lite. Misty var väl inte jätteentusiastisk, men det lär ge sig med övning. Tycker det är bra om de lär känna varandra även från backen, men Emily får bestämma själv hur mycket hon vill hålla på med det.
 
Misty fick också gå in en stund i transporten, eftersom Timra stod och förde liv i stallet var hon oroligare än vanligt, men annars skötte hon sig bra.
 
Hur som helst, som avslutning på detta gigantoinlägg kan jag meddela att vi nu har en medryttare, så nu får vi se hur det går. Hon ska inte rida nåt kommande veckan pga andra viktiga göromål (oklart om de verkligen är viktigare än Misty?!) men sen är tanken att hon ska ta nån dag i veckan i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0