Tisdag, stackars ponnyhjärna

Siktade på ett barbackapass på banan, och vi kom fram trots De Mycket Konstiga Ljuden från bilverkstaden. Alldeles säkert höll de på att tortera nån stackars ovetande travare som råkat gå förbi på vägen, alla vet ju att det är vad bilmekaniker egentligen gör. det blåste ganska mycket så Misty var allmänt spänd.
 
På banan blev det mest jobb i skritt, delvis pga barbackaridningen men också eftersom underlaget inte var det bästa. Började enkelt med volter och serpentiner, gick vidare med skänkelvikningar och öppna. Framdelsvändningarna stod inte på Mistys lista för dagen, men med pedagogik och tålamod (eller envishet, vilket som) kunde vi göra fina kvartsvändningar.
 
Prövade sluta, det gick sådär. Misty behöver en chans att förstå vad jag menar, och jag behöver nog läsa på lite för jag kände mig plötsligt väldigt rostig. Roade oss istället med serpentin längs ena långsidan och trav längs andra en stund innan vi jobbade med att länga skritten under snett i genom. Där fick jag verkligen se sambandet mellan en såsig skritt och en slingrig häst, men vi redde ut det.
 
Avslutade passet med en åttvolt, mitten på medellinjen, med ett extra varv på varje halva. Jag försökte få till en korrekt handställning och sen bara hålla handen stabil där och istället använda skänklarna för att få till styrning och böjning. Kände att det gick riktigt bra och att Misty mjuknade fint så jag vågade mig på att hålla ställningen vid varvbyte så hon fick gå halva volten utåtställd. Det gick mycket bättre än jag trodde och jag tyckte det räckte för dagen.
 
Det var nog tungt för Mistys huvud att hålla reda på allt, efteråt stod hon hellre och vilade än åt upp sin mat.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0