Måndag; precision och spänning

Igår red vi ett pass på ridbanan. Denna gång brydde vi oss inte om den vita ponnyn alls, så det var ju bra. Det här passet blev det mycket fokus på vägarna, försökte att bara rida noggrannt. Misty har en tendens att kunna dyka in bakom hand och/eller trippa fram om hon spänner till, så även nu men försökte att inte fundera så mycket på det utan låta henne vara i hopp om att hon skulle slappna av och forma sig om jag lät bli att fippla. Funkade hyfsat, av och till blir det riktigt bra och däremellan blir det mer pannkaka.
 
Började med volter, varvbyte med att vända genom. Det gick riktigt bra, fick henne böjd och lyckades bra med exakta vägar. Provade ha henne rak så hon skulle få flytta bogarna en aning. Det stressade upp henne, men när vi gjort halt och stått stilla och filosoferat en stund provade vi igen och då gick det bra. 
 
Nästa övning var att rida längs spåret. Rakt på sidorna och rundat i hörnet, prydligt ska det vara och förvånansvärt svårt. Ena hörnet var dessutom läskigt så det tog ett par varv innan jag kände mig nöjd med att vi fått till ett helt varv som jag ville. Började vända upp lite tidigare så jag skulle få plats att göra skänkelvikning ut till spåret på långsidan. Det blir aningen vingligt, antingen mycket tvärning eller ingen alls, men Misty kämpade på.
 
Tänkte avsluta med en kort repetition av volterna, vilket nog inte Misty hade tänkt sig eftersom hon stressade till igen. Även denna gång stannade vi och andades för att sedan göra om och det funkade bra även denna gång. 
 
På hemvägen blev det mer livat, hästarna i hagen bredvid ridbanan bestämde sig för att det var ett bra tillfälle att busa när vi skulle gå förbi. Misty var inte road och måttligt styrbar, så vi travade på tvären en bit innan vi kommit på säkert avstånd. Det dröjde ytterligare innan vi fick en vettig skritt och var nästan hemma innan Misty hade pustat ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0