Dressyrat igen

Eftersom det varit rätt regnigt och var lovat mer regn lovade jag Camilla att jag och Lady skulle inspektera ridbanan inför morgondagens planerade träning. Sagt och gjort, vi knallade i väg ditåt. Fick en fin kamikazesväng idag också, då hon skymtade en skogsmaskin bakom trädtopparna. Heja Lady! Sen gick hon i och för sig lugnt och sansat förbi samma skogsmaskin när den stod och travade stockar precis vid vägen, men det behöver vi ju inte anmärka på...
 
Ridbanan var hyfsad, lite soggig i mitten. Värmde upp lite och körde sen volter i hörnen, längning på kortsidan och övergång till högre gångart på långsidan (först skritt-trav, sedan trav-galopp). Åttvolt med flyttning sidvärtes på mitten, i skritt och sen trav. Vända upp på medellinjen, flytta ut till långsidan, fatta galopp, en volt i galop nånstans längs vägen och sen sakta av och börja om från början, i skritt och trav. Åttvolt med galoppombyte och till slut lite förvänd galopp där jag försökte hålla den några steg och sedan byta riktning så den blev rättvänd innan hon hann byta galopp. Möjligen några fler övningar som jag glömt bort.
 
Lady kändes fin och jobbade bra, i och för sig krävde jag inte jättemycket samling eller så men ändå. Förvända galoppen var svår, men så har vi knappt jobbat alls med det innan vi provade i torsdags. Och hopphäst som hon är så har hon ju fått lära sig att sköta det där med rätt galopp delvis själv.
 
Stod och myste lite i stallet sen, och så passade jag på att trimma hennes mohawk. Eller ja, den biten klippt man vid nackstycket som inte ska stå upp som en sopborste... Hon fick lite kraft med salt också, eftersom de är ute igen. De fick ju faktiskt stå inne i måndags när det spöregnade. Undrar när hovslagaren är bokad också, hon har slitit ner sina tåkappor igen så det börjar verkligen bli dags. Borde vara nästa vecka om jag räknat rätt, men man vet ju aldrig riktigt. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0