Lördag; tips från coachen

Tja, Misty här! Berätta inte för matte att jag kapat bloggen idag. Jag kände att jag måste ge lite bra tips till alla er ambitiösa ridhästar därute. Dagens ridtur skulle bli lugn påstod matte. Jag har övertalat henne om att såna ridturer bäst företas barbacka, vilket är den bästa förutsättningen för övningarna jag ska ge er, men det är klart att de går att använda annars också. Tänk på att ryttare ofta blir nervösa om man gör plötsliga ändringar i utrustningen, så ta det varligt.
 
Vi vet ju alla hur spända och stressade människor blir när det blåser mycket, de får svårt att koncentrera sig och kan inte bete sig överhuvudyaget. Därför handlar dagens övningar om att träna balans och fokus. Man bör värma upp försiktigt, med enkla jämfotahopp och trippsteg i sidled. Dessa kan även användas sporadiskt under resten av passet för att hålla ordning på grunderna.
 
En mer avancerad övning för att avleda ryttarens uppmärksamhet från olika föremål som människor är rädda för är några snabba travsteg framåt (inleds lämpligen vid en flaggstång) med påföljande tvär inbromsning med gir åt vänster (gärna vid ett par brevlådor). Även höger går förstås bra om det passar bättre, använd er fantasi för att göra träningen mer individuell.
 
Har man en fin rund kropp som jag så kan man träna både ryttarens balans och bålmuskler med den fina övningen jag kallar slingerbult. Låt kroppen slumpvis åla sig åt olika håll så ryttaren måste jobba ordentligt, kan användas i alla gångarter för olika svårighetsgrad.
 
Blir ryttaren alldeles för varm under passet är det utmärkt att kunna gå en sväng i skogen. Sikta in dig på grenar i lagom höjd för att få in ett par lass snö innanför kragen på människan, det kommer hålla henne lagom tempererad en god stund. Du kommer troligtvis inte kunna undvika att få snö på dig själv, men det löser du genom ynkminen. Se riktigt ynklig ut (obs, bör tränas i förväg, gärna med hjälp av en spegel) så kommer den väluppfostrade matten att sopa av dig snön.
 
Hoppas ni nu får god användning för mina råd. Kom ihåg, en väluppfostrad matte är en lycklig matte!
 
/Misty den hjälpsamma

Kommentarer
Postat av: Camilla

hahahha men Misty då =)

Svar: Hon kan hon ;)
ryttarenjenny.blogg.se

2015-01-28 @ 13:04:33
URL: http://bbqridtravare.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0