Samarbete

Igår var en riktig toppendag för Misty och mig. Vi tog oss bort till ridbanan, jag promenerade större delen av vägen och red en liten bit. På den lilla biten körde vi halt, skritt och trav, och det blev ett försök till kamikazevändning och hon taktade en del, men annars var hon samarbetsvillig. Vi överlevde även ett framhoppande rådjur.
 
På banan började vi med att diskutera uppsittning. Det går jättebra om jag bara ställer henne och sitter upp från marken. Men att ställa henne vid staketet eller nåt föremål för att ha nåt att kliva på förstår hon sig inte på utan snurrar i väg. Så det ska vi träna på. Pall på stallplan brukar i alla fall funka.
 
Växlade även nu mellan halt, skritt och trav, på spåret och i snirklar runt hindret, bommarna och de lösa hinderstöden som stod på banan. Skrittade över bommarna ett par gånger och testade även några steg ryggning och skänkelsvikning. Förutom att Misty taktade mycket i skritten och sladdade en del i svängarna, var hon jätteduktig. Inga problem med styrningen, inget tjafs över att flytta sig för skänkeln och fokus på mig istället för allt runt banan. Jobbade inte så länge utan såg till att sluta medan hon fortfarande var på det humöret.
 
Gjorde likadant på hemvägen, inklusive två uppsittningar med träning på att stå vid bestämd grästuva. Hon var mer spänd nu eftersom hon hade bråttom hem, men det blev inte så mycket tjafs ändå. Så strategin att växla uppsuttet och avsuttet verkar funka. Då blir det även mycket träning på uppsittning från diverse föremål.
 
Efteråt stod vi ute för rykt, och idag gick det bra hela tiden. Hon fick även gå och beta en stund medan de andra hästarna tittade avundsjukt.
 
Jag kom på Misty och Timra med att stå och klia varandra...
 
 
...tills Misty tröttnade.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0