Bettlöst eller bett?

Just nu rider jag ömsom med bettlöst (sidepull) och ömsom med bett (tredelat med rörliga ringar plus remontgrimma) på Misty. Om Misty själv får välja vid påklädning väljer hon bettlöst, men hon går väldigt bra på bettet vid ridningen. När jag bara red på det bettlösa tyckte jag det gick bra, men det visade sig att jag har bättre styrning med bett och hon blir inte heller så tung i handen. Men eftersom Misty är så känslig i munnen är det ibland skönt att ta sidepullet, speciellt i skogen där man kan ha fullt upp med att ducka för grenar och akta knäna.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Heidi

Det bästa är ju om man kan variera som du gör och har flera alternativ som funkar. Då har man ju möjlighet att låta munnen vila och hon vänjer sig heller inte vid att det alltid är bettet som kommer fram då man ska rida. Om hon funkar bra på bettet så tyder det ju på att det inte är det i sig som hon ogillar utan att det snarare varit för mycket slit och ryckför hennes smak. Och så kanske just det där bettet passar henne. Däremot är jag så trångsynt att jag tycker bett passar bäst då man rider på bana och ska jobba hästen men det är såklart ingen vedertagen sanning :P

Svar: Man får ju lite den känslan när man läser om olika ridtravare också, att de kanske har med sig från travet att bett inte är så roliga, eller om de som ras har munnar som är svårare att hitta bett till då.
Jag tror ju säkert att det finns duktiga ryttare som kan skola hästarna bettlöst, men jag är definitivt inte en sån... Och är man så duktig har man nog inte helelr problem att få hästen att acceptera bettet.

De bettlösa jag provat med Misty har ju varit ganska lika, jag har inte provat hackamore eller nåt sånt med korsande snören. Men märkte ju som sagt stor skillnad på styrningen när vi bäörjade med bettet.
ryttarenjenny.blogg.se

2013-07-20 @ 09:55:31
Postat av: Heidi

*Sen är det förstås så olika på olika sorters bettlöst också, huruvida de fungerar optimalt även för skolridning eller om de är mer bara som en broms och styrning.

2013-07-20 @ 09:57:26
Postat av: Heidi

Jo klart man kan, men då behöver man istället ha en häst som verkligen svarar på övriga hjälper också. Och än så länge är hon väl lite svajig på det.

Svar: Ja en välskolad häst är nog inga problem. Det är mer utbildningsfasen jag är tveksam till. Ofta får man i diskussioner kring bettlöst se duktiga hästar som går fint bettlöst, men om man undersöker saken närmare är de först skolade på bett.
ryttarenjenny.blogg.se

2013-07-22 @ 11:47:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0