Eamon Hickey

I boken jag läst sist (Utbildning av den unga hästen) presenteras även Eamon Hickeys metod för att sadelvänja och sitta upp på hästen. Jag har stött på den nångång förut och tycker den har vissa fördelar. Den har två grundtankar som jag ska försöka beskriva i den mån jag förstått dem. 
 
Den första är att hästen har en position där den vant sig vid att vara avslappnad, i det här fallet böjd med huvudet in mot människan som står i mitten. Ur denna posiion kan hästen röra sig på en liten volt runt människan, fortfarande med huvudet böjt inåt. Man börjar alltså med att vänja hästen vid att detta är tryggt. Sedan utgår man hela tiden ur den positionen och återgår till den.
 
Förutom att tanken med en trygg situation som grund är smart så är även själva positionen praktisk. Hästen kan få röra sig, men den inbjuder inte till att hästen drar i väg (man ska dessutom gärna jobba på en liten yta enligt Eamon). Det är lätt som människa att växla mellan att vara aktiv, t.ex lägga på sadel, och att vara passiv, utan att man behöver flytta sig.
 
Dessutom är positionen användbar även sedan man kommit en bit i ridningen, om hästen är stökig. Den böjda hästen har svårare att stegra och bocka, och om den då dessutom känner igen situationen som trygg är det lättare att lugna den. Jag använde själv böjning när Lady stegrade sig som unghäst.
 
Den andra tanken är att man vänjer hästen vid allt. Man börjar med att vidröra hästen överallt så den får se att det inte är farligt. Istället för att försiktigt smyga på sadeln skramlar man med den, istället för att plocka av lösa grejer ser man till att de nuddar hästen osv. Det här kräver naturligtvis att man är väldigt lyhörd och läser av hästen, för man får inte pressa den mer än den är redo för. Men tanken är att kontrollerat utsätta hästen för allt sådant från början. Om man jämför med hur Jens presenterar sin sadelvänjning i samma bok så är man lite mer rakt på sak här.
 
Eamon har dessutom utarbetat metoden för att man ska jobba ensam, vilket man ju ibland blir tvungen till. Jag tror att jag kan använda en del av detta på Misty. Hon är ju sadelvan och sutten (åkt) på, men som sagt tror jag att det kan vara användbart längre fram om hon lär sig en trygg position. Dessutom är hon inte så förtjust i att man petar på henne och flyttar på henne, så jag tror inte det skadar att gå i genom dessa grunder igen, men mer för att förbereda skänkelhjälper m.m än uppsittningen i sig.

Kommentarer
Postat av: Heidi

Det låter bekant, undrar om han var med i en tidning jag köpte nyligen.. Tyckte det lät vettigt iaf!

Svar: Han brukar dyka upp ibland så det är inte omöjligt!
ryttarenjenny.blogg.se

2013-01-18 @ 21:16:14
Postat av: Nina Liljedahl

Det plingar en liten klocka för mig där. Nu måste jag gå igenom mitt "hästbibliotek" har precis för mig att jag har den boken, men inte hunnit läsa den ordentligt. Verkligen dags att göra det i så fall, flera hästar ska ridas in i år.

Svar: Ja jag tyckte den var bra för att den tog upp det mesta, även om inte alla håller med om allt Jens gör så påminns man om alla små delar av inridningen så man kan göra den genomtänkt och bra!
ryttarenjenny.blogg.se

2013-01-19 @ 11:46:58
URL: http://stallskogalund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0