Lilla primadonnan

Idag snurrade vi lite till, jag testade lite och försökte analysera. Förutom att Misty har lite av attityden "tro inte du får komma här och peta på mig med din fula, smutsiga pisk" fortfarande, så är min teori att det största problemet är att hon är extremt känslig. Minsta lilla att man kommer ur position så reagerar hon, och så blir hon sur för att man ger motstridiga signaler. Ska se om jag inte kan få med Camilla nån dag så hon kan titta och analysera åt mig, eller tvärtom, så kanske jag kan få det bekräftat. 
 
Vi körde även godisstretch, krävde inte mycket utan fokus var på att hon skulle följa handen och det gick jättebra idag. Faktiskt så verkade hon inte alls nervös i stallet, möjligen otålig emellanåt men det kändes väldigt lugnt. Fick justera bensnörena lite till, hoppas jag fått till det nu.
 
Våra övningar den närmaste tiden kommer vara longeringen, promenader och godisstretchen. En del ledövningar blir det också, men de läggs in närhelst de passar och behövs. Använder i första hand repgrimman nu, med vanligt grimskaft eller longerlina och eventuellt spö. Ska fundera lite på vad jag ska jobba henne i framöver, vill ha nåt bettlöst som funkar bra från marken och att rida med, som går enkelt att kombinera med bett längre fram. Bettet vill jag vänja in separat från det övriga arbetet till en början.
 
Att jobba på för min del alltså: Att hitta rätt position och kunna hålla den. Snabba och tydliga instruktioner samt eftergift. Att variera övningen ofta.
 

Kommentarer
Postat av: Camilla

härligt låter bra Jenny vi får hitta en bra dag så hjälper jag er =)

2013-02-12 @ 08:18:22
URL: http://bbqridtravare.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0