Mer provridning

Dagens andra utflykt var ju då en provridning till. Den här gången följde Camilla med som moraliskt stöd och för att se till att allt går rätt till. Vi snurrade runt lite innan vi hittade rätt, och kom faktiskt tio minuter sent (kors i taket!).
 
Det här stället var också ett lite mindre privatstall, men inte alls lika prydligt och välplanerat som det andra jag var till. Ägaren till hästen är en lite yngre hopptjej.
 
Hästen heter Nicke och är en 15-årig fullblodsvalack, också fux med vitt. Den här gången hade Camilla kamera med, så jag ska lägga ut några bilder sen när jag fått dem av henne tänkte jag. Han stod i alla fall i boxen när jag kom, och jag borstade lite och gjorde i ordning tillsammans med ägaren. Försökte fråga lite runt omkring, men kände att jag inte hade jättemycket eftersom jag redan fått veta en del när vi mailat.
 
Ägaren fick sitta upp först, så gick vi i väg till ridbanan på granngården. Hon red runt och visade honom lite först innan jag skulle prova. Jättetrevlig häst, såg väldigt välriden ut och snygg dessutom. Däremot tyckte vi båda att han såg aningen ofräsch ut i skritt och trav. Han har ju varit skadad, så det skulle kunna ha med det att göra.
 
Jag satt ändå upp och provred. Gjorde lite volter i skritt och trav först, provade vända och flytta honom lite. Sen gjorde jag några galoppfattningar åt vardera håll också. Mycket känslig häst, det gällde att sitta stabilt och inte fippla för mycket. Emellanåt släppte han bettet helt, och det sa hon att var en del av svårigheten med honom. Det kändes ändå som om jag fick till någorlunda vettig ridning.
 
Jag skrittade uppsuttet första biten hemt och fick känna lite på hur han är ute. Han skrittade lugnt och fint mestadels, men studsade till lite när vi passerade gården. Satt av och gick sista biten och så gjorde vi i ordning och släppte ut honom i hagen efteråt.
 
Jag gillade hästen jättemycket, och det kändes som om det fanns mycket potential där. Men med tanke på att han nu kändes ofräsch, och att det fanns så dåligt med vägar vår och höst, bland annat, så kommer jag ändå att tacka nej till att rida honom. Mycket synd...
 
Det positiva med att provrida en häst till var i alla fall att jag fick lite mer att jämföra med. Jag insåg att jag nog inte skulle trivas med Kasimir heller. Han var lite för krävande att rida, och jag kände inte riktigt att personligheten var rätt. Så jag har tackat nej till honom. Letandet får gå vidare, jag ska lägga ut en annons här i veckan och se om det dyker upp nåt bra.

Kommentarer
Postat av: camilla

Annons, annons, annons

Svar: Jaja! :)
ryttarenjenny.blogg.se

2012-10-08 @ 14:10:54
URL: http://bbqridtravare.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0