Är du helt säker på att jag måste?

Igår jobbade Misty och jag hårt, och bråkade. Men jag tror att vi båda var nöjda med utgången i alla fall.
 
Jag klädde på Misty sadel och repgrimma, fäste tyglarna annorlunda än sist vilket jag tror blev bättre. Vi gick ut och började från marken med de vanliga kommandona och att flytta sig så jag fick se att allt funkade som vanligt och att hon inte vaknat på fel sida så att säga.
 
Sen klättrade jag upp och bad henne om start och stopp från sadeln. Först gick det riktigt bra om än lite vingligt, sen insåg hon att jag inte bara tänkte be henne göra detta upprepade gånger, utan att jag även ville bestämma åt vilket håll vi skulle när vi kom till staketet. Då snörpte hon på munnen och lade i backen. 
 
Den här gången kändes det verkligen att hon nog förstod vad jag ville, men inte tänkte spela med. Andra gånger är det ofta en blandning eller lite svårt att avgöra. Jag började i alla fall med att bara fortsätta smacka på samt leda med tygeln så att hon skulle komma ur backningen, vilket funkade. Men när hon insåg vad det var jag gjorde testade hon med att backa i vinklar istället, så då fick hon faktiskt en häl i sidan. Hade inte spöt med mig upp, annars hade blivit ett pet med det. Då gick hon fram men det kändes att hon klurade på vad hon skulle försöka med nu. Så jag var beredd när hon lättade i fram och drog runt henne på en pyttevolt innan hon hann gå upp i en stegring. Skitjobbigt sa Misty, bäst jag gör som hon säger istället.
 
Så där var det klart, efter det gick hon som en klocka med både start, stopp och styrning, visserligen med vändradie som en oljetanker men ändå. Vi skrittade runt en stund innanför staketet, sen ett varv på stallplan och tillbaka in så jag fick sitta av. 
 
Det blev borstning och stretch efteråt, och så fick hon igen gå in i boxen och äta. Sen kom jag på att jag åter höll på att glömma att jag skulle prova grejer på henne, så det fick bli dagens sista övning. Pullargrimman funkade inte så bra, hon har kort och kompakt huvud så det verkar inte vara lätt att få såna att sitta bra. Benskydden var lite stora, men då de har elastiska remmar kan man få dem att sitta tillräckligt för att öva på konceptet. Tränset tyckte jag satt bra, kanske något lång käkrem bara. Schabraket ville jag inte håra ner, det ska vi ha när vi ska ut bland folk på träningarna!
 

Kommentarer
Postat av: Heidi

Staaackars Misty, gör du inte som hon säger :P

Svar: Jo då, jag har kliat henne där hon föreslagit ibland ;)
ryttarenjenny.blogg.se

2013-03-02 @ 12:54:41
Postat av: Camilla

det där var ju jätte fint på henne. När jag hade det på Bettan så var jag tvungen att slå en knut under käken pga av den lååååååååång remen

Svar: Ja får se om jag måste göra så också sen!
ryttarenjenny.blogg.se

2013-03-11 @ 13:47:36
URL: http://bbqridtravare.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0