På hunkspaning

Både Misty och Timra hade klätt av sig grimmorna när vi skulle ta in hästarna. Eftersom Stato brukar vara buffligast och Tessan hade sina ungar också att hålla koll på tog jag in dem med bara grimskaft runt halsen, men de är ju båda väluppfostrade så det gick bra.
 
Jag hade bestämt mig för att prova rida på bettet, så jag klädde på Misty träns med remontgrimma och dubbla tyglar. Hon var verkligen jättesöt i tränset, även om hon tog fram åsneminen när jag försökte fota.
 
 
Vi red i väg till Annes ridbana, Linda på Timra, Tessan på Stato och så Misty och jag då. På ridbanan började jag med att rida volter runt hindren i skritt, med halter på lämpliga ställen, sedan samma i trav. Satt av och sänkte hindren, några till lagom höjd för Linda och Tessan, och ett i lagom höjd för Misty, dvs cavalettihöjd. Började trava över, vilket gick bra ända tills Misty blev distraherad av att grannstallets snygga valack kom och började stila för henne. 
 
Som om inte det var nog att hon hade fullt upp med att titta på valacken kom det dessutom två till främmande hästar in på banan, så då var hon tvungen att försöka hålla ett öga på dem också. Det blev inte så mycket jobb gjort, men det positiva var att hon i alla fall inte körde sin popcornsrutin, utan faktiskt gick att styra hjälpligt om än med viss fördröjning...
 
Tog en avsutten paus eftersom jag ändå behövde mocka efter oss, och när jag satt upp igen hade snyggingen hunnit gå i väg. Efter att Misty spanat och gnäggat en stund kunde hon koncentrera sig lite igen, så vi kunde avsluta med några mer normala volter så länge vi höll gott avstånd till de andra hästarna.
 
På hemvägen mötte vi ett par cyklister. Misty gick först och rörde inte ett öra när de drog förbi, även om Stato och Timra skuttade omkring. Dessutom lyckades jag både på vägen till och från banan styra henne åt sidan vid bilmöte, vilket hon annars brukar bli sur över.
 
Misty fick gå ut med sitt flugpannband som inte kräver grimma (då jag fortfarande inte hade hittat det hon klätt av sig i hagen) och ett litet bandage på ena frambenet. Hon sparkade sig själv under gårdagens longering och det såg nu ut att behöva flugskydd nån dag.
 
Avslutade dagen med att gå på skattjakt i hagen. Hann plocka ganska många smultron innan jag hittade Mistys grimma och Timras flughuva.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0