Trängsel

Red en liten tur idag, jobbade inget desto mer än att Lady skulle skritta på raskt utan att stressa, och trava lugnt utan att lägga sig i handen eller göra sidoskutt. Detta lyckades vi bra med. Jag lyckades även sitta stabilt när hon gjorde ett tvärstopp ur trav... Tror jag hann känna att hon tvekade, annars brukar det vara ett bra sätt att få mig ur balans, mycket mer effektivt än sidoskutten.
 
Efteråt skulle jag ta in henne i boxen, och då fick hon plötsligt för sig att hon skulle gå över mig, nåt som hon aldrig gör annars. Fick göra tre försök innan vi kom in så som jag ville. Har kanske eftersatt markträningen/hanteringen lite nu, så jag får nog fokusera lite mer där. Dels är det ju allmänt viktigt, men jag tycker även det är väldigt smidigt att inte behöva fippla med grimman och ducka för grimskaften när hon står i gången så hon är tränad att kunna stå lös och att jag "leder" henne lös. I alla fall så länge dörrarna ut är stängda, jag vill inte utmana ödet.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0