Meep meep vroom

Idag var det verkligen superväder! Både Misty och jag såg lite piggare ut också. Hon hade kanske sovit extra gott, hon hade i alla fall mycket halmrester i pälsen. Vi fortsatte jobba med longering idag. Jag hade hängt hennes täcken på vädring på staketet så det var ju lite suspekt tyckte hon först. Men när hon undersökt dem var det inte mer med det.
 
Skritten går riktigt bra nu. I höger varv gjorde vi bara en travfattning, där nöjer hon sig med ett litet pip och en grimas, sen travar hon snällt. I vänster varv däremot vet man aldrig. Där kan hon skutta till rejält, och även vända utåt eller vifta med ett bakben. Dock kan hon trava fint bara hon fått visa vad hon tycker, men hon måste alltid börja med detta.
 
I skritten har jag hela tiden försökt hålla henne lugn och börjat från början varje gång hon varvat upp. Det är svårare med traven, för energin måste upp ett snäpp för att hon ska trava, men blir det för mycket så blir det inte heller bra. Lagom är bäst som vanligt. Jag tror här att jag kommer att försöka med att vänta ut henne. Ge kommando trava, låtsas som det regnar medan hon fular sig, och sen vara glad över att hon travar när hon väl gör det.
 
Ett par gånger under dagens arbete erbjöd sig Misty själv att komma in och börja om med att flytta sig runt mig på pyttevolten efter att inte ha travat. Det tar jag positivt, för att hon då ändå vill jobba, även om hon tycker att just det jag vill är svårt. Sen ska hon inte lära sig att man alltid kan välja att göra nåt annat än det jag tänkt, men tycker jag att hon börjar varva upp för mycket så börjar vi om där. Jag tycker ändå att hon varvar ner ganska snabbt nu jämfört med tidigare.
 
När jag bestämt att vi var klara släppte jag ut henne och så stod jag i hagen och gnuggade av lite päls från henne. Ska kolla efter en ordentig skrapa tills hon börjar fälla ordentligt, gummiskrapan är nog bra också men ännu bättre är en hundskrapa av stål som jag brukar ha på Lady. Den skrapan har förmodligen varit med ganska länge, och jag har inte sett några såna i de butiker jag brukar kolla. Tipsa gärna om ni vet var man får tag på dem till hyfsat pris.
 
Imorgon är det tänkt att hästarna ska få en storbal silage, vårt småbalshö inte kommer räcka riktigt hela våren så vi ska testa det denna leverantören har.
 

Kommentarer
Postat av: Heidi

Koskrapa annars? Har testat på nån medryttarhäst och tycker de funkar. Den där metalldelen brukar vara lite flexibel så den följer kroppen. Och de borde finnas typ på Granngården eller nån lantbruksaffär för liten peng.
http://mobil.missahlin.bloggplatsen.se/2012/03/21/7585534-ett-hett-tips-till-alla-hastalskare/

Svar: Ja en sån har jag funderat på också. Man kanske ska ha en av varje. Den där hundskrapan är liten nog för att funka även på mer svåråtkomliga ställen, men den blir ju lite tung på de stora platta områdena.
ryttarenjenny.blogg.se

2013-02-25 @ 19:25:21
Postat av: Heidi

Du kanske inte ska avslöja för henne att det är just en koskrapa sen :P

Svar: :D
ryttarenjenny.blogg.se

2013-02-25 @ 20:22:28
Postat av: Karin

Tips: Skaffa en pälsskrapa! Googla på pälsskrapa, så får du se. Finns bl a bland Hööks hundprylar och kallas då för "fällskrapa". Lär vara helt suveräna för hästar.

Svar: Ska smita in på Hööks nån dag och spana in den!
ryttarenjenny.blogg.se

2013-02-25 @ 21:04:02
Postat av: Karin

Annars funkar svettskrapan rätt bra, om man böjer ihop den och använder den taggiga sidan. Testa det!

Svar: Har inte den väldigt små tänder? Men jag ska prova.
ryttarenjenny.blogg.se

2013-02-26 @ 00:10:11
Postat av: Camilla

Kul kul träningen går framåt med stort steg tycker jag mig läsa =D..

Smart att testa stor bal =)

Svar: Ja, du får ju komma och titta snart :)
ryttarenjenny.blogg.se

2013-02-26 @ 10:56:08
URL: http://bbqridtravare.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0