Hjärngympa

Hästarna hade sparkat fotboll med min vattenbalja, de små ligisterna... Men den gick i alla fall att plocka ihop igen, ska byta sopsäcken mot presenning så den håller bättre.
 
Misty verkade hungrig så jag ställde in henne i boxen som träning med en tuss hö. Det gick riktigt bra, lite trampade hon runt men hon åt och klättrade inte på några väggar. Efter nån minut plockade jag ut henne på gången så hon inte skulle hinna börja stressa. Jag tror hon börjar få en bra relation till sin box just för att de bara kommer in när de ska få mat.
 
Det blev mycket nytt för henne idag, förutom att hon fick stå i boxen då. Klädde på henne sadel och satte tyglar i repgrimman innan vi gick ut på stallplanen. Provade longera fast med två snören istället för ett. Det blev några pipskutt, men överlag gick det lugnt till även om man såg hur hennes stackars hjärna jobbade med att ta in allt. 
 
Försöker att inte göra nåt väsen av när det blir fel, utan bara börja om igen, och berömma mycket när det blir rätt. Idag blev det några gånger då vi trasslade in oss, då hon pipskuttade och vid nåt tillfälle backade hon i väg istället för att gå fram. Så det finns ju en del att jobba med. Tycker ändå att hon blivit bättre på att hantera nyheter, hon varvar ner efter ett tag istället för att varva upp mer och mer. Den här övningen är ju ny för mig också.
 
Gjorde lite godisstretch också, nu går det bra att ta godiset vid höften, och vi jobbar på att sträcka sig framåt utan att kliva fram. Dessa övningarna vill jag jobba med för att de är enkla och tydliga med en tydlig belöning, vilket lägger en bra grund för när vi ska jobba med svårare saker. Hon får även lite kroppsmedvetenhet och jag får verktyg för att bedöma hennes mående, vilket kommer vara användbart när vi börjar med mer fysisk träning. Just nu väljer jag de lättaste och de som hon känner igen sen tidigare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0