Full steam space machine

Misty fick fira sin födelsedag med ett svar från Vidilab, extra äpplen och en ridtur. Misty föredrog äpplena. 
 
Svaret på träckprovet blev 500 EPG för blodmask, odling satt för att avgöra vilken. 500 EPG är på gränsen mellan måttligt och mycket enligt Vidilabs skala. Nu ska jag kolla med Linda om hon har hunnit ta prov på sina och planera avmaskning.
 
Misty var faktiskt helt lugn fastän jag släppte ut de andra hästarna efter maten och lät henne vara kvar inne. Däremot trampade hon runt och välte pallen vid uppsittningen. Det verkar dock inte alls som om hon blir nervös över att den far omkring.
 
Jag testade att börja trava direkt vi kom ut på fältet, då var hon framåt och jag fick styra i bågar. Det blev även några galoppsprång, utan kommando från min sida, men det var ändå trevligt att få känna lite på den. Dock har hon ju inte så mycket ork så vi fick snart sakta av till skritt.
 
När vi saktade av började Misty takta istället, och krångla en del. Försökte sysselsätta henne med halter och travsteg, styra försiktigtmen hon ville inte riktigt lyssna på det örat. Vände hemåt och försökte vara väldigt konsekvent, och efter en stund verkade poletten trilla ner och hon förstod att hon måste stå helt stilla om hon skulle få trava några steg hemåt.
 
Jag tycker ändå hon lyssnade bättre nu än sist vi var ute, även om hon fortfarande stressade onödigt mycket. 
 
När vi kom tillbaka till kanten av fältet satt jag av och promenerade med henne samt gjorde enkla flyttövningar. Det tog en stund innan hon varvat ner helt och vi kunde gå hem. Passade på att sitta upp lite snabbt på stallbacken för att få en stillsam uppsittning för det här passet.
 
Jättesynd på datumstämpeln på denna bild...

Kommentarer
Postat av: Heidi

Snygghäst :)

Svar: Ja ibland får hon till det :)
ryttarenjenny.blogg.se

2013-04-26 @ 21:57:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0