Första passet på ridbana

Idag blev det ordentlig träning av både Misty och mig. Camilla kom och gav tips, hittade på övningar samt fotade när jag red på ridbanan. Premiär på ridbanan och dagen till ära använde vi även vårt splitternya schabrak som vi fick av Camilla förut.
 
Vi jobbade med samma saker som förut, halt, skritt och trav. Volter, serpentiner och liknande samt några steg skänkelvikning. Dessutom gick vi över bommar i både skritt och trav.
 
Misty lyssnade faktiskt bra på de flesta kommandon, även om hon hade en del åsikter om mitt val av väg, tempo etc. Hon tappade fokus och blev bångstyrig när en häst kom och gick i stallet, men vi återhämtade oss. Hon var inte alls nervös över andra saker kring ridbanan eller att det stod hinder framme.
 
Dagens största utmaning var att svänga åt höger, Misty tyckte inte alls att det var en bra idé. Jag försökte i första hand att driva på henne ordentligt när hon övervägde att hitta på saker och det funkade mestadels bra.
 
Medan jag mockade banan gick Camilla runt och ledde Misty över bommar och hinder. Stackars Misty var nog ganska trött, och alldeles svettig. Hon fick öva på tålamodet en stund eftersom vi var tvungna att stå och prata bort en stund efter träningen.
 
Promenerade hem såhon inte skulle behöva kånka runt på mig mer, och passade på att gå över ett par små diken och genom ett par vattenpölar. Misty var skeptisk men genomförde dessa utmaningar.
 
Avslutade dagen med en rymning. Trött som jag var hade jag inte tillräckligt fokus så medan jag försökte stretcha Misty smet hon i väg ut på stallplanen. Men hon var lätt att fånga eftersom hon bara ställde sig vid hagen, så jag fick avsluta som jag tänkt i stallet.
 
Har inte fått bilderna från idag, men däremot från våra tidigare sessioner, så ska försöka samla ihop några att lägga ut snart.
 

Kommentarer
Postat av: Camilla Danielsson

Gillar mitt nya namn Cmailla

Svar: Inte så lätt när man tänker fortare än man skriver :D
ryttarenjenny.blogg.se

2013-04-21 @ 12:25:06
URL: http://bbqridtravare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0