Vad har man i boxen?

Vi har precis börjat stalla in hästarna för hösten. I år har vi, till skillnad från tidigare år, torv i boxarna. Tidigare har vi haft halm för det mesta, någon kort period har vi haft spån. Nu är det ju inte jag som bestämmer det förstås, men tänkte ändå berätta att jag är nöjd med torven så här långt. Vi har dessutom permanentbädd nu istället för att röra runt och ta ut allt varje gång, så det blir enormt mycket mindre jobb med mockningen till vardags (ja överhuvudtaget för mig eftersom jag inte kommer vara kvar till våren när bäddarna ska ut!).
 
Orsaken till bytet är framför allt att Lady blivit diagnosticerad med bronkit och därför måste undvika damm så mycket det bara går. Här får torven ett första plus. Jag tycker inte det dammar alls, jämfört med halm som alltid dammar en del och som dessutom kan visa sig vara dålig och då damma extremt. 
 
Torven packar sig vartefter, det gör att den blir mindre uppgrävd än spån så hästarna inte råkar gräva sig ner till golvet och ligga obekvämt, samt att bajspluttarna inte blandar in sig lika mycket så det blir mer lättmockat. För både torv och spån gäller att man kan sila genom grepen, istället för att slänga omkring stora sjok med halm och försöka skaka ur dem. Dessutom har dessa bättre uppsugningsförmåga och luktar mindre än halm.
 
Jag har även varit i ett stall med rivet tidningspapper som strö. Det kan tänkas vara mindre dammigt, men flyger å andra sidan runt både i stallet och kring gödselstacken. Jag kommer dock inte ihåg hur det var att mocka i. Det känns inte som det vanligaste ströet direkt.
 
Nackdelar med torv då? Det ser lite skitigare ut i stallet, för det dras lätt med i hovarna och på skorna, och den mörka färgen gör ju sitt till. Det går inte att äta, vilket i vissa fall kan vara negativt. Annars kan jag faktiskt inte komma på något. Sen kan det finnas speciella tillfällen då man vill ha egenskaperna för just halm eller något annat. När det gäller pris och tillgänglighet har jag inga åsikter, eftersom jag inte köper in ströt har jag inte satt mig in i det. Återstår väl att se om jag kommer vara lika nöjd när vi haft torven lite längre.
 
Hmm, halm säger du?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0