Massa häst

Igår tänkte jag att Lady och jag äntligen skulle ta oss ut i skogen en ordentlig vända. Jag kom på andra tankar då jag kom ihåg att älgjakten nyss börjat, känns som om alla jägare är ute en lördag då. Så vi red på grusväg igen. Dock en vi inte ridit på länge, som tidigare haft lite för stort grus för att vara skönt i små hästfötter. Nu hade de kört timmer och drällt bark och sånt på delar av den, så vi fick några fina galoppsträckor. Dessutom fanns det i alla fall några backar.
 
Det blev lite rejsande såklart, men där vägen slutade i en vändplan fick det bli lite volter, med flyttning ett par steg inåt och utåt, samt framdelsvändning för att byta varv. Sen galopperade vi tillbaka lite mer samlat, med ett par galoppombyten. Samlad skritt i nerförsbackarna. Sista biten av grusvägen blev det öppna i trav åt båda hållen, kändes riktigt bra.
 
Asfaltsvägen fick betyda skrittarbete. Varva skänkelvikning, halt, öppna. Våra halter behöver vi jobba med. Jag tror att hon oftast ställer sig parallellt med benen, däremot vill hon gärna tvärnita när hon förstår att det är halt på gång, och sen står hon och drar i bettet tills vi ska gå igen. Tvärnitarna lyckades jag slippa ett par gånger genom att samla upp henne och driva ordentligt in i halten, men det är riktigt svårt. Och att hon drar i bettet vet jag faktiskt inte riktigt vad jag ska göra åt. Jag får passa lite när jag driver in i halten också, eftersom hon numera är duktig på att rygga så blir det ibland en ryggning istället.
 
Vi travade av med serpentiner på fältet. Jag hade laddat med långkalsonger eftersom det varit kallt på sistone. Det blev lite väl varmt. Lady var också helt slut, det märktes att hon tyckte det var för vamt också. Hon torkar i alla fall snabbt, hon har inte så jättelång päls.
 
Jag gav henne lite kraftfoder och salt efteråt. De har ingen saltsten i hagen, och nu vet jag inte när de senast stod inne. Jag tror de gått ute alla nätter den här veckan. Lady som svettas när hon jobbar behöver definitivt sitt salt, och hon brukar inte hinna slicka i sig fast jag har henne i boxen innan eller efter ridning. Det är kanske inte så konstigt att hon är trött emellanåt heller, ena veckan får de kraftfoder och andra inte beroende på om det finns hemma eller inte...
 
Efter att jag varit hos Lady skulle jag igen kolla till Lottas hästar eftersom hon är bortrest, vilket gick ganska smärtfritt. Sen åkte jag till Camilla och såg till att hon tränade ordentligt, och att Quicken fick sin miljöträning :D Få se om det alls blev några kort, jag och Camillas kamera är inte helt överens om hur det där ska gå till...
 
Tre dödströtta araber?

Kommentarer
Postat av: camilla

Vad ful/söt den lilla var får man säga så :S

Svar: Klart man får säga så, hon lyssnar ju inte :P
ryttarenjenny.blogg.se

2012-10-15 @ 12:41:52
URL: http://bbqridtravare.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0