Ännu en provridning

Dagens utflykt gick till ett litet privatstall. Jag hade inte fått reda på så mycket innan, mer än att det gällde tre hästar vars ägare rider dressyr och inte riktigt tyckte hon hann med att rida alla varje dag, och att de var utbildade upp till msv dressyr och hade tävlat hoppning innan. 
 
Ägaren var trevlig men rakt på sak. Hon sa att hon inte haft medryttare innan och det märktes litegrann, hon har säkert full koll på vem som ska ha vilka prylar etc, men det var inte helt uppenbart för mig. Hon kändes även lite opersonlig när hon berättade om hästarna, det var mer om vad de gjort och annan fakta än hurdana personligheter de hade.
 
Jag gjorde i ordning ett 6-årigt sto, och ägaren ett 5-årigt, halvsyskon och hennes egna uppfödningar. Dessa skulle jag få provrida, sen hade hon två hästar till i stallet varav den ena också var meningen att jag skulle rida en del ifall jag började här. Jag kommer dock inte ihåg ålder och sånt på den, lite äldre var den i alla fall. 
 
Vi skrittade i väg till ridhuset, max en kilometer bort, även ridbana fanns på samma ställe. Dagens misstag var väl att jag parkerade hästen, klädde av den skrittäcket och knallade i väg för att hänga upp det på sargen. En typsik sak att göra med Lady, men kanske inte med en främmande unghäst... Nåja, den stod snällt och väntade och ägaren verkade inte arg när hon påpekade det i alla fall.
 
6-åringen krävde en del drivning och man fick vara lite tuff på henne där, men var annars snäll och så. Jag kom inte riktigt överens med henne men det var inte total katastrof. Red runt och kände på henne en stund i alla gångarter, inget avancerat. Sen bytte vi häst så jag fick pröva 5-åringen också och den trivdes jag lite bättre med. Den påmindre rätt mycket om Nicke, fullblodet jag provred förut. Känslig och framåt, men lätt vinglig om man inte fokuserade på sitsen. Härlig galopp.
 
Skrittade tillbaka till stallet och jag frågade lite om upplägget och så. Den stora nackdelen här är att jag inte kommer att kunna planera så mycket. Hon kommer rida de hon hinner och vill prioritera, och jag kommer att få rida den som blir över, och jag kommer inte få veta så långt i förväg vilken det blir. En av hästarna har jag inte alls prövat, och en trivdes jag inte riktigt med. Det hade vart lite annat om jag hade fått lite mer framförhållning på vilken häst som ska ridas, eller välja vilken eller så. Sen är det ju unghästar även om de är utbildade.
 
Jag måste fundera lite på det här, det är ett vettigt alternativ men med lite baksidor då. Har inte hittat nåt skumt vid googling än åtminstone...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0