Repetition

Jag läste i genom mina gamla anteckningar. Från 2008 har jag bara träningsanteckningar, och från 2009 har jag skrivit varje gång jag varit i stallet. Här kommer lite punkter från 2008:
 
Sits: Rak rygg, vrid rakt utan att vika sidan.
 
Tre lägen för handen, ingen kontakt, kontakt och inverkan. Tänk styrketräning eller massage -> mjuka rörelser utan glapp.
 
Lek väcker hästen. Ta med den positiva känslan till dressyren.
 
Vid flyttning från marken: Rikta kraften mot henne med den egna tyngdpunkten i den riktning hon ska flytta.
 
Vid ryggning: Ingen skänkelhjälp om du inte är säker på att du är rak. Skänkelhjälp ger en tendens att flytta sidledes i sadeln.
 
Stretchövning utan häst: Stå rakt. Axlarna stilla, lyft en häl åt gången. Känn höften röra sig, ena sidan sträcks ut, andra kortas. Använd spegel som hjälp.
 
Övning: Rita upp flera voltspår, som en måltavla. Följ spåren noggrannt, flytta i skänkelvikning mellan de olika spåren. Skänkel balanserar, parerar och styr.
 
Mycket beröm gör allt roligare för hästen!
 
 

Kommentarer
Postat av: Heidi

Vad smart med anteckningar, själv är jag jättedålig på att anteckna. Fast det ju är väldigt nyttigt att kunna kolla upp saker i efterhand, med själva hästen också.

Svar: Jag började med träningsanteckningarna eftersom den tränaren jag red för då föreslog det, sen gick jag vidare och började skriva om all ridning. Sen kom jag i och för sig av mig och slutade.Det är bra både att kunna gå tillbaka i efterhand, och för att man efter varje ridtur måste fundera på vad man gjorde och hur det gick.
ryttarenjenny.blogg.se

2012-11-07 @ 12:12:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0