Problem

Det pratas ofta om problemhästar, men sällan om problemmänniskor. Det är inte konstigt att hästarna inte kan bete sig om vi människor inte kan det, och det ser man alldeles för ofta. För det mesta handlar det som tur är bara om småsaker, men det är klart att det kan gå väldigt fel med så stora djur om de gör som de vill. Visst kan hästar födas med hjärnskador eller mentala problem, men varför skulle det vara vanligare än hos människor?
 
Djur tenderar att göra som man lär dem, på gott och ont. Jag gillar talesättet "Man får den häst man förtjänar" som jag vid det här laget glömt var jag hörde första gången. Hur många av oss har eller har haft en häst som alltid ökar när man kortar upp tyglarna på en uteritt? Skulle det kunna bero på att vi lattjar runt i skritt på lång tygel,och sedan alltid kortar upp när vi kommer på att vi vill trava? Ett beteende som irriterar men som man själv lärt in. 
 
Det är en av utmaningarna med djuren, och också en av de saker som gör det så roligt. Att man hela tiden måste tänka sig för, vilket beteende belönar jag nu? Vilken känsla utstrålar jag nu? Hur ska jag göra för att hästen ska förstå mig rätt? Vissa har det mer naturligt än andra, men man kan alltid lära sig mer.
 
 

Kommentarer
Postat av: Heidi

Så sant. Ibland tänker man inte ens på att man själv lärt in ett beteende, om än ofrivilligt. Det är då det är bra med tränare eller andra som påpekar det.
Mest irriterande är det dock att jobba bort nåt onödigt beteende som en tidigare ägare befäst. Vare sig det gäller häst eller annat djur. Fast det är ju ändå kul att se hur djuret ändrar då man själv gör det.

Svar: Precis och då är det alltid bäst att först försöka tänka sig in i vad man själv gjort för att förstå vad det är djuret tror är rätt. Men man får ju sin belöning sen när man ser dem förstå vad man menar och allting börjar funka.
ryttarenjenny.blogg.se

2012-11-04 @ 12:01:01
Postat av: Heidi

Visst är det så! Många gånger fascineras jag över att det räcker med det där lilla ögonblicket då man känner att det klickar med hästen för att man ska glömma att man helst skulle skickat den till Kina i en låda för bara nån dag sedan :P

Svar: Ja med vissa händer det ju oftare än med andra :P
ryttarenjenny.blogg.se

2012-11-04 @ 19:42:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0