Pigg pålle

Började med att gå efter Lady i hagen, hon stod vid grinden när jag kom, men kände sig tvungen att galoppera i väg till Bönan innan jag fick ta henne. Det var svinhalt överallt där det varit gräs/lera, fruset undertill och ett tunt lager tinad lera ovanpå. Valde helt fel väg innan jag kom på detta, red upp bakom stallet mot Stora Kil. Lady som är en mycket smart häst, bestämde sig då för att hjälpa till genom att gå och spana i horisonten efter faror, istället för att bry sig om såna petitesser som var man sätter fötterna. 
 
 
Vi klarade oss helskinnade fram till vägen i alla fall. Svängde in på grusvägen Lilla Kil - Tysktorp och där gick det faktiskt att trava en del. Lady var supertaggad och låg på, fick verkligen tänka på att inte bli stum i handen. När hon är på sånt här humör kan det ibland vara svårt att få henne att mjukna bara med de övningar som går att göra på en grusväg, det brukar vara lättare om man kan göra volter och helst även serpentiner. Kunde i alla fall böja till henne lite på vändplanen i slutet av vägen. Men det är ju lite roligt att hon kan ligga på så och vilja springa i 190 men ändå om jag gör halt och står med lång tygel så kan hon bara stå utan att röra en fena...
 
Efter vändplanen är det en bit genom skogen och sen lite mer grusväg innan man kommer ut till landsvägen. På denna grusväg passerade vi ett par hundar med vidhängande människor utan några incidenter. Sen fick jag försöka jobba henne lite lagom på sista biten hem så hon inte skulle älga i väg, försökte få till en vägvinnande skritt med ett lagom sug i handen och det gick ganska bra faktiskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0