Naturlig träning

Om man vill att hästarna ska försöka krypa upp i knät på en när man går ut i hagen, så torkar man av äppelkniven på ärmen först... Jag gör om det misstaget alldeles för ofta.
 
Idag fick jag börja med att repetera lite grunder med Lady. Bredvid uppsittningspallen betyder smackning fortfarande fram, "backa" att man backar och tryck att man flyttar sig. Det verkade hon plötsligt ha förträngt. Jag skulle kunna flytta pallen efter henne, men dels är det en principsak. Jag måste kunna flytta på henne i hundra olika situationer, oavsett vad som händer runtomkring. Dessutom är vår stallplan alltid lerig eller knölig av frusen lera, vilket gör att jag försöker placera pallen på det bästa stället.
 
Nåja, vi kom i väg i alla fall, och det blev en uteritt eftersom jag ridit två gånger på banan den här veckan. Lady var riktigt samarbetsvillig och vi kunde undvika alla former av kamikazevändningar, sidohopp och krabbgång nästan hela ridturen.
 
Red runt Romsbo och försökte jobba henne ordentligt hela tiden. Jag tycker det är lite roligt att försöka utnyttja naturen för det, för då får man tänka så mycket. Till synes enkla saker som att böja hästen ordentligt när vägen svänger, kryssa mellan eller genom vattenpölar, samla upp i nerförsbackarna m.m.  Dessutom gör det att man vågar prova sig fram, vad funkar här, hur reagerar hästen om jag gör övningen ur den här gångarten och allt möjligt. Idag konstaterade jag att jag krävde för mycket samling i galoppen utifrån vad jag gjort innan och att jag måste förbereda den bättre. Däremot var jag riktigt nöjd med tempoväxlingarna i skritten.
 
Nu när plogpinnarna kommit upp kan man jobba med dem som riktmärken, jag ska göra si fram till nästa pinne, jag ska göra så precis mitt framför den pinnen osv. Jättenyttigt. Har ni några bra tips på liknande grejer att öva på?
 
Stretch med äpple

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0