Riktig ridning

Lady höll på och busade med Bönan när jag skulle hämta henne, så jag fick stå och klia Grezna i skägget en stund tills de var klara. Då kom hon faktiskt fram så jag slapp pulsa runt i snön. Blev dock lite trött när jag insåg att hon gått utan täcke och var alldeles blöt. Bestämde mig för att ändå göra ett försök att rida, är hon inte alltför kall kan det funka.
 
Lyckades sadla och sitta upp utan att hon sjönk ner i knähöjd, så det verkade okej i alla fall. Med sprillans ny vinterskoning fanns det plötsligt inga ursäkter, det var bara att ta sig i kragen och rida. Sagt och gjort. Värmde upp med att skritta på vägen och pulsa i snön. Sen blev det lite dressyraktigt längs ena grusvägen. Övergångar, skänkelvikningar, nån volt i vägskälen och nån framdelsvändning. Har nog inte ridit såhär ordentligt sen innan jag var sjuk.
 
Lady kändes förvånansvärt mjuk och fin, men hon tyckte det var riktigt jobbigt emellanåt. Kanske mest mentalt eftersom hon var tvungen att tänka och jobba istället för att springa, vilket hon gärna gjort. Men det kändes riktigt bra.
 
Efteråt fick hon på sig vintertäcket igen. Av naket, ofodrat regntäcke och vintertäcke känns ändå det som det bästa alternativet även om hon verkade klarat sig ganska bra naken nu. Men jag vill helst undvika att hon är blöt när sadeln ska på, eller att rida henne varm och sen släppa ut henne. Tror dessutom att hon gick utan bara för att nån glömt, eller varit lat, och inte av nån speciell anledning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0